30 Tips Om De Zin Om Te Snoepen Te Verminderen (Sugar Cravings) Deel 2

 

In dit tweede deel van het artikel over hoe jij je drang naar snoepen en suiker beter kunt beheersen gaan we dieper in op repressie. Wat doe je als het al zo ver is? Je maag rammelt niet echt, maar toch heb je écht zin om te eten. Het liefst wat lekkers natuurlijk. Je weet dat je hierdoor verder van je doelen af komt, maar kan de verleiding bijna niet weerstaan. Hoe kom je dit crisis moment door? Hoe voorkom je het schuldgevoel achteraf? Lees hier wat handige tips om deze uitdagingen te overwinnen. Nieuwsgierig naar wat je kunt doen om de drang naar suiker zo te verminderen dat je niet meer voor zo’n grote uitdagingen komt te staan? Bekijk dan mijn andere handige tips in het vorige deel: 30 tips om de zin om te snoepen te verminderen (sugar cravings) deel 1: Preventie.

REPRESSIE

VOEDING

18) Hou je vochtgehalte hoog met vers water en kruiden thee
Uitdroging is gekoppeld aan de drang om te eten. Als richtlijn wordt geadviseerd dat je dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water moet drinken. Bij een gewicht van bijvoorbeeld 75 kilo is de berekening dus: 75 x 0,44: 10 = 3,3 liter. Dit is het advies van een van de meest bekende fitnesstrainers ter wereld Charles Poliquin. Is dit voor jou voor nu nog teveel? Probeer dan eens de minimale formule: 0,03 x lichaamsgewicht. Voeg een stukje citroen/limoen of wat extract toe aan het water om eventueel de smaak te verbeteren.

19) Consumeer gefermenteerde voedingsmiddelen en dranken
Begin met het eten van gefermenteerde groenten en het drinken van kokosmelk. Zuur voedsel helpt op een natuurlijke manier de drang om te snoepen te verminderen, terwijl het tegelijkertijd het verteringssysteem ondersteunt.

20)Eet voedingsmiddelen die rijk zijn in magnesium
Denk hierbij aan groeten met donkere bladeren, rauwe cacao, noten en zaden, bruine rijst, quinoa en avocado. Sugar cravings kunnen het gevolg zijn van een tekort aan magnesium

21)Eet voedingsmiddelen die rijk zijn in chroom
Zet je tanden eens in broccoli, zoete aardappelen, appels, volkoren en gepasteuriseerde eieren. Chroom reguleert de bloedsuiker en cholesterol waarden, en helpt de zin om te snoepen te verminderen.

22) Eet voedingsmiddelen die rijk zijn in zink
Zink is overvloed aanwezig in volkoren, pompoenzaden, paranoten, gepasteuriseerde eieren en oesters. Zink van dierlijke bronnen wordt beter opgenomen, doordat het geen fytaten bevat (granen hebben dit wel). Zink is nodig voor een correct gebruik van insuline en glucose. En tekort hieraan kan direct leiden tot sugar cravings.

23)Tien niet-koken, laag-in-suiker snacks
Wanneer je haast hebt kan het lastig zijn om een gezonde snack te voorschijn te toveren, in plaats van een snack die overladen is met suiker en chemicaliën. Hier is een lijst met tien gezonde snacks die je niet hoeft te koken, zodat je kunt pakken, snacken en gaan:
●  Een blikje low-sodium tonijn in water
●  Een selderij boot gevuld met pindakaas of kip salade
●  Komkommers of paprika met salsa
●  Kopje kwark of Griekse yoghurt
● Halve appel met daarop (echte) pindakaas, amandel boter of kaas
●  Handjevol noten. (lees hier welke het gezondst zijn)
●  Hardgekookte eieren
●  Sla rol gevuld met kalkoenborst
●  Bord met rauwe groenten en houmous
Zorg ervoor dat je altijd een aantal van deze snacks klaar hebt staan in je koelkast of pantry, zodat je ze direct kunt pakken wanneer het tijd is voor een snack. Je kunt er ook een aantal in porties delen en in een geschikte bak meenemen naar je werk of wanneer je onderweg bent.

24) Probeer een vervangende sweet fix
●  Een blokje of twee suikervrije chocolade
●  Een kleine portie fruit die laag is in glycemische waarde; appels, kersen of pruimen
●  Een Tic Tac of Smint
●  Decaf groene thee of drop thee om je bijnier functie te herstellen
●  Water gezoet met stevia en een druppeltje citroen/limoen

GEDRAG

25) Identificeer de oorzaak
Identificeer de oorzaak van de behoefte. Wat triggerde de zin om te snoepen? Sta jezelf niet toe te snoepen totdat je het antwoord daarop weet. Is het honger? Is het een stressvolle gebeurtenis? Een onbedachtzame partner? Dorst? Eenzaamheid? Lees hier hoe je de patronen van emotie eten kunt doorbreken.

26) Kies ervoor
Maak een bewuste keuze om de zoete verleiding wel of niet te eten. Denk eraan, JIJ bent de baas van je eigen gedrag. Niemand dwingt je iets te doen. Als je toch beslist om suiker te eten, moet je daar achter staan en het opzettelijk doen. Maak excuses en wijs niet met de vinger!
Als je besluit niet iets zoets te eten:
●  Geef jezelf een (gezonde) persoonlijke beloning: teken een smiley op de kalender, doe een euro in je potje of trakteer jezelf op een bioscoop (tenzij je daar teveel in de verleiding komt)
●  Vertel het aan iemand: bel, e-mail of app een vriend, schrijf een blogpost of Facebook update
●  Kies eventueel een positieve alternatieve activiteit
Als je besluit wel iets zoets te eten:
●  Volg de tien minuten regel: je moet tien minuten wachten voordat je de zoete traktatie mag verorberen. Als je het na tien minuten nog steeds wilt, dan ga je gang
●  Doe de hoeveelheid die je wilt eten éérst op een bord – niet eten uit de verpakking of van een serveerschaal!

27) Hou je hersenen bezig
Een goede manier om de zin om te snoepen te verslaan is deelnemen aan een leuke alternatieve activiteit tijdens je sugar craving. Probeer activiteiten te vinden waar je plezier aan beleeft en die je zinvol vind. Iets aardigs doen voor een ander is ook een uitstekende manier om je gedachten van suiker af te halen. Hier zijn wat suggesties:
●  Doe een (sudoku) puzzel, speel een potje schaak, Scrabble of Wordfeud op de computer/telefoon – hou je hersenen bezig!
●  Doe een ander soort spel wat voor jou betekent dat je moet nadenken of geconcentreerd bezig moet zijn
●  Lees een niet educatief boek om je geest af te leiden en tegelijk te ontspannen
●  Maak een lijst van films die je wilt zien of boeken die je wilt lezen
●  Maak een lijst van dingen om over te praten met je partner, therapeut of beste vriend
●  Update je bucket list

28) Studeer
●  Zoek informatie op over onderwerpen die je interesseren en leer er iets nieuws over. Internet is hier uitermate geschikt voor
●  Lees een educatief boek wat je ontwikkeling en kennis ten goede komt
●  Ga thuis eens op zoek naar welke reparaties en wat voor onderhoud er nodig is. Zoek uit hoe het verbeterd kan worden

29) Beweeg
●  Doe wat crunches of jumping jacks
●  Ga wandelen
●  Neem de fiets
●  Speel met je huisdier. Als je geen huisdier hebt kun je ook naar een asiel gaan om daar wat liefde aan een van de dieren te geven
●  Voer de eerder genoemde reparaties en taken in huis uit
●  Ga met je digitale camera of telefoon op pad en zoek interessante of artistieke plaatjes om te fotograferen

30)Doe wat voor anderen
●  Bel een vriend of familielid om bij te kletsen
●  Bezoek iemand in het ziekenhuis of opvanghuis
●  Schrijf een excuses brief aan iemand die je tekort hebt gedaan
●  Vind een nieuw goed doel wat je bevalt en stuur een donatie
●  Als je een partner hebt, schrijf dan een liefdesbrief
●  Zoek een lang verloren vriend op via Facebook en zeg eens hallo

Met deze 30 tips om de zin om te snoepen te verminderen (sugar cravings) hebben jullie mogelijk een houvast gedurende de moeilijkste momenten van de dag. Heb je de eerste 17 tips gemist? Geen zorgen, je kunt ze lezen in mijn vorige artikel.

 

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

 

Desire, Dazzle, Inspire.

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.