Het Doorbreken Van Emotie Eten

Vorige week gaf ik jullie 15 tips om de de feestdagen wat makkelijker door te komen. Vandaag behandelen we een daaraan gerelateerd onderwerp: het emotie eten. Of het nu komt door stress, spanning, teleurstelling of bijvoorbeeld een ruzie, we herkennen allemaal wel het moment dat je op de bank zit met de chocola nog aan de lippen. Diep zuchtend zeggen we tegen onszelf: “Dat had ik niet moeten doen”. Maar hoe komt het nou dat we, ondanks goede bedoelingen en beloftes, toch telkens weer hetzelfde confronterende moment meemaken?

 

Wanneer gebeurd het?

Het laten varen van je normaal zo strakke eetgewoontes gebeurd altijd op een moment van emotionele instabiliteit. Misschien heb je net ruzie gehad, misschien vallen de resultaten van je afgelopen vier weken hard sporten tegen wanneer je op de weegschaal kijkt. Of je band is lek, het regent en dat laatste plekje in de verlate bus wordt voor je neus afgesnoept door een voordringer. Balen. Wanneer je verdrietig, boos, gestrest of onzeker bent loop je het meeste risico je goede patronen voor even te laten varen.

 

Wat doe je eraan?

Het belangrijkste is dat je opzoek gaat naar de werkelijke oorzaak van het probleem. Emotie-eten is vaak niet het probleem, maar het gevolg van een probleem. Stel jezelf de vraag wat de reden, de emotie, was van het over-eten. Vervolgens ga je op zoek naar een oplossing. Wanneer het probleem aangepakt wordt, is er geen reden meer om je emoties te verdoven met voeding, omdat het oplossen van het werkelijke probleem een positieve invloed heeft op je gevoel. Kun je niets doen aan de oorzaak van het probleem? Laat het dan varen. Als je er geen invloed op hebt kun je je beter niet druk maken, want daarmee kom je geen stap verder. Eten lost in beide gevallen het probleem niet op.

 

5 Tips om dit patroon te doorbreken

1) Vind het werkelijke probleem en zoek een blijvende oplossing. Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing
2) Zoek een preventieve oplossing voor de volgende keer.
3) Maak het jezelf gemakkelijk. Verwijder jezelf uit een omgeving met voeding wanneer je geen controle hebt over je emoties
4) Neem de tijd om verkeerde gewoontes te doorbreken. Doorbreek de cirkel en ga hier eens goed voor zitten. Lees of luister wat boeken, of praat er eens over met anderen
5) Vermijd de oorzaak. Wanneer je van jezelf bijvoorbeeld weet dat je gaat eten wanneer je verveeld bent, zorg dan dat je bezig blijft!

Wil je hier meer over lezen? Lees het hele artikel hier.

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

Desire Dazzle Inspire

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.