Losse Huid Na Het Afvallen

 

Zodra je besloten hebt wat aan je gewicht te gaan doen visualiseer je jezelf wellicht in een strak en afgetraint lichaam. Los hangende huid maakt geen onderdeel uit van die visie. Door veel gewicht te verliezen is dit voor velen toch een realiteit. Het kan frustrerend zijn voor mensen die zo hard aan hun gezondheid te hebben gewerkt om die resultaten niet terug te zien. Alsof het ontvangen van slechte complimenten bij het afvallen nog niet genoeg is. De los hangende huid na gewichtsverlies kan aanvoelen als ‘oude kleren’ van voor de transformatie. Helaas kan dit vel niet zo makkelijk verwijderd worden als de kleren zelf. Ook kan het uitslag, infecties en rugpijn veroorzaken. Wat kun je hier aan doen en wanneer moet je actie nemen?

Waarom de huid niet terug springt

De elasticiteit van je huid wordt bepaald door hoe lang je overgewicht hebt gehad. Het maakt weinig uit of je snel of langzaam af bent gevallen. Hoe langer de huid is uitgerekt, hoe minder kans dat deze terug zal keren. Zie het als een ballon. Wanneer je deze opblaast en daarna leeg laat lopen zal de ballon nooit terugkeren naar zijn compleet gave staat. Hoe groter en langer de ballon opgeblazen is geweest, hoe slapper deze weer wordt wanneer de lucht eruit is gelaten.

Is het vel of is het vet?

Hoewel er veel echte gevallen van overtollige huid na het afvallen zijn, wordt er vaak de vergissing gemaakt vet aan te zien voor losse huid. Er is een gemakkelijke manier om het onderscheid te maken.

Hoe kom je met personal training van je losse huid na afvallen af?

Knijp in het gebied waar je je zorgen over maakt. Wanneer je meer dan een paar millimeter huid kunt grijpen zit er nog meer vet om te verliezen.

Totdat je dat vet verloren hebt ziet jouw huid geen noodzaak terug te keren tot de voorgaande elasticiteit. Huid is een levend organisme en reageert alsmede op de directe en indirecte omgeving.

Wanneer zou je eventueel kunnen overwegen een chirurgische ingreep te doen?

  • Voor mannen bij een lichaamsvetpercentage van 10% of minder
  • Voor vrouwen bij een lichaamsvetpercentage van 20% of minder

Mocht je om esthetische of gezondheidsredenen (uitslag, schimmelinfecties, rug klachten door hangend gewicht) toch een operatie overwegen, besef je dan dat artsen alleen ingrepen doen wanneer je minstens 6 maanden het extra gewicht eraf hebt kunnen houden.

Wat kun je doen aan losse huid na het afvallen?

We zagen al een wonderbaarlijke transformatie van moeder en dochter. Waarbij ze samen in 100 dagen 33,5 kg wisten af te vallen. Ben jij net ook bijvoorbeeld 20 kilo afgevallen, maar zie je dat niet voldoende door het loshangend vel? Raak niet direct in paniek! De huid zal tot op zekere hoogte terugkeren. Hieronder staan een aantal dingen die je zelf kunt doen om dat proces een handje op weg te helpen.

Laat je spieren groeien
De lagen onder je huid bestaan uit vet en spieren. Wanneer je huid is opgerekt door vetweefsel wordt deze groter. Wanneer je dat vetweefsel weer kwijtraakt zul je die ruimte die moeten ‘opvullen’ met spieren. Natuurlijk hoef je niet de volledige ruimte op te vullen, maar spieren zullen de huid wel wat strakker trekken, waardoor je er uiteraard ook ‘strakker‘ uitziet.

Stoppen met roken
Alsof er nog niet genoeg redenen waren te stoppen met roken. Nu kun je nu de gezondheid van je huid daar ook aan toe voegen. Roken droogt de huid uit en veroorzaakt negatieve afwijkingen in pigment, elasticiteit en levendigheid.

Blijf gehydrateerd
Water is een essentieel onderdeel voor een gezonde huid. Vrouwen wordt aangeraden minimaal 2-2,5 L water per dag te drinken. Voor mannen is dit getal hoger met 2,5-3,0 L per dag.

Hoe kom je met personal training van je losse huid na afvallen af?Een eiwitrijk dieet
Om je huid elastisch en soepel te houden heb je collageen en elastine nodig. Dit zijn bestandsdelen van proteïnen (eiwitten). Zorg dat jouw dieet bestaat uit voldoende eiwitten. Overleg met jouw trainer of diëtist hoeveel eiwit jij nodig hebt binnen jouw voedingsplan in combinatie met jouw trainingsroutine.

Voldoende groenten en fruit eten
Je lichaam heeft een breed spectrum aan vitaminen en mineralen nodig om de miljoenen biologische processen uit te voeren die je dagelijks gezond houden. Elke dag voldoende groeten en fruit eten is de enige manier er zeker van te zijn dat je lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Zorg hierbij voor voldoende variatie. Probeer door de week heen te wisselen tussen alle verschillende kleuren in groeten en fruit.

Opgesomd:

  • Groei je spieren
  • Stop met roken
  • Drink voldoende
  • Eet veel eiwitten
  • Eet veel groenten en fruit

Naast deze tips is het enige wat je nog nodig hebt geduld. Waarschijnlijk is al het gewicht (en de opgerekte huid) er niet in een paar maanden aangekomen. Het is dus ook niet realistisch te verwachten dat het er in een paar maanden af is, wel?

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

 

Desire, Dazzle, Inspire.

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.