Tips Voor Het Veranderen Van Je Eetgedrag (Je Bent Wat Je Doet)

 

Dazzle! Personal Training System Eindhoven Christel van Bakel“Mijn naam is Christel van Bakel en dit is een gastblog voor Dazzle! PTS. Ik ben onderwijzer in het basisonderwijs en een mindfulness trainer in opleiding. Hierbij werk ik aan mijn positie als expert op het gebied van mindfulness voor kinderen. In mijn eigen blog schrijf ik over herkenbare alledaagse problemen. Bewustwording van jezelf en je omgeving is hierbij een centraal thema.”

– Christel van Bakel

Dazzle! Personal Training System Eindhoven Tips Voor Het Veranderen Van Je Eetgedrag

Je kent het vast wel. Je neemt je iets voor, je wilt het zo graag maar het lukt je niet om vol te houden. Versie 2.0 van jezelf is zelfs heel dichtbij! Maar vervolgens verval je weer in oude patronen en versie 2.0 lijkt nog verder weg dan ooit. Ook ik ken dit gevoel en dat was voor mij de reden om hier eens dieper in te gaan graven. We houden onszelf namelijk voor de gek door te denken dat we pas kunnen beginnen als de omstandigheden perfect zijn of dat we tijd genoeg hebben. We weten allemaal dat van uitstel vaak afstel komt. Ook ik weet het wel maar doe er niet altijd aan. Hoe komt dat dan? Ik vroeg me daarbij af: hoe kan ik van die valkuilen en gedachtepatronen afkomen? Hier gaat het in dit artikel over. Je krijgt daarnaast een aantal praktische doe-tips voor je eetgedrag, want tja.. je bent wat je doet!

Take action!

Dazzle! Personal Training System Eindhoven Tips Voor Het Veranderen Van Je Eetgedrag


Het belangrijkste van alles is om in actie te komen!

Het zetten van heel kleine stapjes in de richting, zorgt ervoor dat in je hersenen het pad verder vrij gemaakt wordt. De volgende stap is dan steeds minder moeilijk. Om het pad alvast vrij te maken, hierbij een paar handige tips voor het veranderen van je eetgedrag!

1. Haal of bestel je boodschappen een paar dagen van te voren.
We maken namelijk verstandigere keuzes voor de toekomst dan voor het nu. Het is aangetoond dat je op de dag zelf ongezondere en meer producten koopt (zeker met een lege maag). Herkenbaar?

2. Laat je niet teveel beïnvloeden
We zijn erg beïnvloedbaar door de wereld om ons heen. Erken dit, en stuur het zo dat je omgeving je helpt i.p.v het je moeilijk maakt. Bv: kies de route als je je hond uitlaat door een park (ontspanning) in plaats van langs de bakker (verleiding) of zoek mensen op die je ondersteunen en kunnen begeleiden.

3. ‘Fake it until you make it’. Of: fake it until you become it’.

Dazzle! Personal Training System Eindhoven Tips Voor Het Veranderen Van Je Eetgedrag


Je gedrag wordt versterkt, zowel positief als negatief. Begin dus alvast met je nieuwe gedrag, ook als het nog niet helemaal van binnenuit komt. Het helpt zelfs al als je je alleen maar voorstelt dat je nieuw gedrag uitvoert.

4. Hak je gewenst gedrag op in de kleinst denkbare stapjes.
Veranderen geeft weerstand. Begin met kleine stapjes zodat tot je die weerstand minder snel voelt. Al is het maar: ik ga 1 keer per week vegetarisch koken of ik ga 2 keer per week fietsen i.p.v. met de auto. Elk stapje dat gelukt is maakt het volgende makkelijker.

5. Formuleer je wensen altijd positief.
Je hersenen kunnen niet goed omgaan met negatieve boodschappen. Als je zegt: ‘Ik neem me voor om minder chocoladekoekjes te nemen’, welk beeld doemt er dan op in je hoofd? Juist,van een chocoladekoekje! (probeer dan maar eens niet aan dit chocoladekoekje te blijven denken). Iets als: ‘Ik mag altijd genieten van heerlijk fruit’ helpt je waarschijnlijk meer.

6. Vergeet het idee dat je je altijd goed zou moeten voelen.
Je kunt besluiten iets nieuws te doen, ook al geeft het ongemak, spanning of een rotgevoel. Je kunt dat er gewoon laten zijn. Mindfulnesshelpt om te kijken naar gevoelens zonder erin meegesleept te worden. Het leert je met aandacht te kijken naar je gevoelens en ze te accepteren voor wat ze zijn.

7. Werk aan een gevoel van welzijn en positief zelfbeeld: werken vanuit de basis!
Voor wie goed in haar vel zit, is het nemen van actie gemakkelijker. Dat kan bijvoorbeeld door: iets geven aan of doen voor een ander, of meer in beweging zijn. Wacht daarmee niet tot je je beter voelt, want van zulke acties ga je je juist beter voelen! En dat vergroot je kans op groei en ontwikkeling.

Kortom: je bent wat je doet! Kom in actie en doe iets! 

 

Dazzle! Personal Training System Eindhoven Tips Voor Het Veranderen Van Je Eetgedrag

 

Trek in meer?
In het boek Je bent wat je doet legt Roos Vonk aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten uit hoe het komt dat het zo vaak niet lukt om te doen wat we graag willen doen. Dit boek was de basis voor dit artikel met tips voor het veranderen van je eetgedrag.

 

Christel van Bakel

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.