Van Voornemen Naar Realiteit (15 Tips) Deel 1

Goede Voornemens Tips – 1/2

Dit artikel maakt onderdeel uit van een tweeluik. Ben jij op zoek naar het tweede deel, klik dan op deze link.

Het nieuwe jaar is weer begonnen. De gezellige verlichting kan weer naar de zolder en de kerstboom op straat of in stukjes in de open haard. Met het verdwijnen van de kerst aankleding verdwijnt ook de gezellige en sociale kerst stemming. Zo, gewoon weer ‘normaal’ doen. Waarom is dat eigenlijk? Misschien een goede vraag voor de volgende keer, want nu gaan we het hebben over goede voornemens. Je maakt ze elk jaar en vraagt je ergens in maart af wat je je ook alweer had voorgenomen. Dat brengt mij meteen tot het volgende:

 

Goede voornemens werken niet!

Zo, dat is uit de weg. Ik geloof er niet in en doe er niet aan. Het woord zelf geeft al aan waar het probleem zit: “voornemen”. Je neemt je voor iets te doen, in plaats van het te doen. Stel je eens voor dat je mij nou eens €3000,- zou lenen. Ik wil immers ook eens vanaf een warm strand een nieuw blog item voor jullie kunnen schrijven. Bij terugkomst vraag je me wanneer ik het terug betaal. Met mijn zongebruinde huid en fraaie glimlach zeg ik: “Ik neem me voor dat zo snel mogelijk te doen”. Hoe voelt dat voor jou? De eerste laat het schieten, maar na drie maanden wachten begint het je behoorlijk de keel uit te hangen. Voel je je serieus genomen? Vast niet. Voel je je bedrogen? Vast wel. En tóch is dit wat de meeste mensen zichzelf elk jaar weer aan doen door een loze belofte te maken. Neem je dit jaar eens voor om écht in actie te komen! Hé verdraaid…nu doe ik het weer.

Mijn punt moge duidelijk zijn. De effectiviteit van de boodschap wordt bepaald door de manier waarop je deze naar jezelf (en anderen) communiceert. Dit jaar maak je dus geen lijst met voornemens, maar een lijst met acties. Hieronder vindt je wat tips om ervoor te zorgen dat je die acties ook gaat omzetten in jouw nieuwe realiteit.

 

1) Verbeter je wilskracht

Zelfbeheersing is een rationeel vermogen. Dit betekent dat het zich in de voorkant van de hersenen bevindt. Plezier bevindt zich in het meest primitieve gedeelte van de hersenen. Laat dit nou nét het deel zijn wat wij sinds het ontstaan van de mensen het meeste aan het trainen zijn, aldus Joseph Shrand, M.D., een instructeur van psychiatrie bij de Harvard Medical School. Train je wilskracht en je zult verleidingen die je van je doel afleiden meer kunnen weerstaan. Knijp bijvoorbeeld twee keer per dag zo hard je kunt in een griptrainer of stressbal en hou dit zo lang mogelijk vol. Of probeer eens zo lang mogelijk van die schaal borrelnootjes naast je op een feestje af te blijven. Let er hierbij wel op dat je jezelf niet teveel uitdaagt. Als je verschrikkelijk veel honger hebt zal geen hoeveelheid wilskracht je ervan kunnen weerhouden dat stuk gebak van de jarige collega net voor de lunch te laten staan.

 

2) Doe één ding tegelijk

“Zodra je begrijpt dat je maar een beperkte hoeveelheid wilskracht hebt is het makkelijk te begrijpen waarom meerdere goede voornemens niet werken”, zegt Ian Newby-Clark, Ph. D, een psycholoog aan de Universiteit van Guelph in Canada. Veel voornemens vereisen een grote hoeveelheid aandacht door de grote complexiteit. Bij afvallen is alleen minder eten bijvoorbeeld niet voldoende. Je moet anders boodschappen doen, koken en eten, intensiever gaan bewegen en misschien zelf je sociale kring veranderen. Dit gaat niet wanneer je teveel tegelijkertijd moet doen.

 

3) Verdeel het in stukken

Daar je hoeveelheid zelfbeheersing eindig is raad ik je aan een actieplan te maken dat kleine stukjes wilskracht nodig heeft, niet wekenlange waakzaamheid. “Vijf kilo kwijtraken” klinkt specifiek, maar het heeft minder kans van slagen dan gedragsdoelstellingen zoals: “Deze week ga ik drie keer naar de sportschool, neem ik de trap op het werk minstens twee keer en neem ik elke dag een gezonde lunch mee”, aldus Andrea Bonoir, Ph. D, een psychologe in een privé praktijk. Je voelt je goed nadat je elk doel bereikt hebt, wat je doorzettingsvermogen vergroot. Hoe beter je bent in het maken van kleine veranderingen, hoe makkelijker het voor je wordt door te zetten.

 

4) Start op het juiste moment

Is januari werkelijk het beste moment voor jou om in actie te komen? Het is koud, lang donker en ongetwijfeld heel druk. Kom je net terug van vakantie? Dan heb je vast een flinke stapel werk in te halen. Bekijk welke tijd van het jaar voor jou het beste uitkomt om met volledige toewijding aan jouw doel te werken. Let op: dit is geen reden tot uitstel! Je kunt nu al beginnen met een kleine taak of een kleine verandering. Zorg ervoor dat het klein blijft anders ben je wellicht in strijd met nummer 2.

 

5) Tactisch terugtrekken is geen verlies

Net als een sprinter aan zal kunnen voelen wanneer ze geen 100 meter meer in de benen heeft, is het belangrijk om te weten wanneer je weerstand is uitgeput. Stress verminderd de weerstand, net als honger en vermoeidheid. Ontvlucht daarom je verleidingen tot je weer gegeten en uitgerust bent. Daarna zullen we zien wie de hele oorlog wint!

Omdat je jouw actie plan langer dan een week moet volhouden is het belangrijk dat je er aanhoudend mee bezig blijft. Je probeert nu niet alles meer ineens te doen, dus ga ook niet alles ineens lezen (denk aan punt 3 en 4)! In deel twee van dit artikel volgen nog 10 tips om jouw actieplan om te zetten in realiteit.

Was 2015 voor jou een succes? Heb jij al jouw voornemens waargemaakt? Zo niet, laat me dan in de comments weten waarom jouw goede voornemens voor 2015 niet zijn uitgekomen.

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

 

Desire, Dazzle, Inspire.

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.