Van Voornemen Naar Realiteit (15 Tips) Deel 2

Goede Voornemens Tips – 1/2

Dit artikel maakt onderdeel uit van een tweeluik. Ben jij op zoek naar het tweede een, klik dan op deze link.

In het vorige artikel hebben de eerste vijf acties besproken die ervoor gaan zorgen dat 2016 jouw beste jaar ooit gaat worden. Ben jij al bezig geweest deze stappen in de praktijk toe te passen? Onthoudt: kennis is waardeloos wanner je deze niet IMPLEMENTEERT! Wanneer je deze goede voornemens tips niet actief toepast, kun je het jezelf het onnodig moeilijk maken.

Natuurlijk is het lastig om constant je aandacht te kunnen houden op alles wat je voelt dat je moet doen. Doe wat je kunt en vergeef jezelf je vergissingen en tekortkoming. Neem de tijd, geef niet op en blijf het proberen. De aanhouder wint!

6) Verbeter je humeur

Een grappige film kijken – of zowat alles anders wat je in een goede bui brengt – helpt ook wanneer de wilskracht aan het afnemen is. In een gemeen onderzoek vroegen onderzoekers een groep van 30 hongerige studenten in een kamer te gaan zitten die rook naar vers gebakken koekjes. Ondanks dat een bord met m&m’s en nog steeds warme koekjes binnen handbereik van de studenten was geplaatst, werden de deelnemers verzocht een kom met radijsjes te eten. Daarna werden ze 10-12 minuten alleen gelaten om hun zelfbeheersing uit te putten.
Vervolgens kregen sommige studenten een filmclip van Robin Williams’ stand-up comedy te zien, terwijl een andere groep een filmclip over dolfijnen keek. Toen de studenten, in het laatste deel van het onderzoek, werden gevraagd om een complexe traceer opdracht uite te voeren dat veel zelfbeheersing kostte, bleven studenten die het grappige filmpje hadden gezien ongeveer 13 minuten met de zware taak bezig. De flipper groep hield het maar negen minuten vol.

 

7) Neem wat sap

Zelfbeheersing – je felheid in een politieke discussie bijvoorbeeld – kan het bloedsuikergehalte naar minder dan optimale niveau’s brengen, rapporteren onderzoekers van de Florida State University. Een glas (sinaasappel) sap kan dit aanvullen. De hersenen zijn vrijwel exclusief van glucose afhankelijk voor energie, dus kunstmatige zoetstoffen werken niet.

 

8) Wees je innerlijke rebel te slim af

Geef je wilskracht wat bewegingsruimte door 100% voornemens te vermijden. “Absoluten zoals ‘ik eet nooit meer zoetigheden’ forceren je te werken met te stricte regels”, aldus Connie Stapleton, psychologe. Probeer in plaats daarvan minder beperkende restricties te bedenken zoals “Ik eet alleen zoetigheden bij zeer speciale gelegenheden”.

 

9) Zet je favoriete muziek wat harder

Zakt de moed je in de schoenen? Denk dan eens terug aan wat je allemaal hebt bereikt in het verleden. We vreten ons op over het niet behalen van kleine doelstellingen, zoals een keer niet naar de sportschool gaan, maar vergeten daarbij hoeveel we al bereikt hebben, zoals een studie afronden. Maak eens een lijst van 100 dingen waar je trots op bent. Het maakt niet uit hoe klein.

 

10) Zet een eind datum

Het werken naar specifieke doelen doet wonderen voor de concentratie en motivatie. Bepaal voor jezelf voor welke datum je je doel bereikt wil hebben en hou jezelf daaraan.

 

11) Gebruik je zintuigen

De primitieve drift is erg ontvankelijk voor visuele prikkels, verklaar psycholoog Christoper Willard van de Tufts Universiteit. Leun op de kracht van beelden door een foto van een dunnere versie van jezelf op de koelkast te hangen, of een foto van een caribisch strand in je portemonnee te doen naast je credit cards om jezelf eraan te herinneren waarvoor je spaart.

 

12) Zet je doelen op papier

Mensen die hun doelen op papier zetten maken veel meer kans deze te realiseren dan zij die enkel een mentale belofte maken, blijkt uit onderzoek van de Dominicaanse Universiteit van Californië. Hierbij is het ook belangrijk dat je je doelen ophangt op een plek waar je ze vaak ziet. Je wilskracht is het belangrijkste op het moment dat je een beslissing maakt – en je wil de intensiteit van dat moment keer op keer herbeleven. Zorg ook dat je deelt wat je hebt geschreven. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat degene die hun doelen met vrienden en familie gedeeld hebben beter in staat waren ze te realiseren. Overigens werkte het nog beter wanneer ze wekelijks een update naar hun steungroep toe stuurden via e-mail. Sociale goedkeuring – zoals “Je ziet er goed uit!”- geeft je hersenen een golf van kalmerende oxytocine.

 

13) Denk aan je overwinningen

Wanneer ik het soms zwaar heb denk ik terug aan een moment waarop ik iets anders nog liever wou en het toch heb weerstaan. Waarom zou ik mijn caloriebehoefte van dag verkwisten aan een normaal stuk cake als ik vorige week in het restaurant een fantastisch desert heb kunnen afslaan?

 

14) Ontwikkel een routine

Of je nu naar een groepsles gaat of dagelijks om 21:00 30 minuten jezelf aflsuit om te mediteren. Ontwikkel een routine die je vol kunt houden. Door op vaste momenten bezig te zijn met je doelen zul je langer concentreerd kunnen blijven. Omdat je elke week beter wordt is dit een constante herinnering dat je elke moeilijke taak aan kunt en langzaam maar zeker zult verbeteren. Een vaste afspraak met een personal trainer kan ik natuurlijk niet afraden!

 

15) Wees een voorbeeld

“Ik zie mijzelf als een voorbeeld voor mijn zeven jarige zoon. Ik vertel hem dat we beiden willen bewegen en voldoende groenten en fruit eten, zodat we gezond en sterk kunnen zijn. Hierdoor kan ik niet weer afgleiden naar oude patronen”, aldus Samantha Cassetty, moeder en voedingsdeskundige. Ook wanneer je geen kinderen hebt kun je een voorbeeld zijn voor je omgeving. Anderen zullen jou gaan complimenteren op je vooruitgang. Misschien spoort het hen zelfs wel aan ook wat te gaan veranderen in hun leven. Zou dat niet geweldig zijn? Zet jouw desire  om in actie, dazzle  jezelf en inspire  anderen.

Marvin Alexander

Dazzle! Personal Training System

 

Desire, Dazzle, Inspire.

15 Tips Voor Gezonde En Ontspannen Feestdagen

Daar zijn ze weer, de gevreesde feestdagen. Voor de mensen die worstelen met hun gewicht en gezondheid brengen deze dagen vaker...

Lees meer

12 Tips Voor Gezond Uit Eten

Twee weken geleden heb ik al praktische tips gegeven over het kerstdiner. Maar wat nou als je niet met de familie thu...

Lees meer
Meer nieuws
Ine de Jong

"Ik wou zo graag eens niet meer hoeven te lijnen en toch een slank figuur hebben. Samen is dat is nu eindelijk gelukt!"

Ine de Jong
Anouk van de Vosse

"Ik ben écht veranderd en heb geleerd hoe ik het zelf kan volhouden. Van elke dag bankhangen naar genieten van het trainen!"

Anouk van de Vosse
Geertje Rampen

"Sinds december 2017 ben ik 6,2kg en 40 cm kwijt. Ik voel me nu weer een stuk fitter "

Geertje Rampen
Anita Smits

"Ik voel me nu nog gelukkiger, beter en vooral slanker en steeds meer Anita "

Anita Smits
Jolein Leenders

"En als ik het even niet meer zie zitten, dan pept Marvin me weer op!"

Jolein Leenders
Anke Rutten-Van der Kraan

"En wat voor resultaat! Bijna -20 kilo en -1 meter omtrek! Ik voel me fit, heb veel meer energie"

Anke Rutten-Van der Kraan
Ronah Van Gijsel

"Van een verlegen, onzekere jonge vrouw, naar een sterk, gedreven en actief persoon!"

Ronah Van Gijsel
Margot

"Dankzij Marvin’s enthousiasme en aanmoediging kon ik veel meer dan ik dacht!"

Margot
Daniëlle Delahaye

"Marvin is echt een topcoach! Hij staat altijd voor je klaar en geeft erg fijne tips/adviezen!"

Daniëlle Delahaye
Anouk Deleij

"Na 2 weken bezig te zijn kon ik al veranderingen zien, zat ik beter in mijn vel en had ik al meer energie."

Anouk Deleij
Juliette Nieuwlands

"Mijn leven is totaal veranderd en ik ben daar heel erg blij mee!"

Juliette Nieuwlands
Laura Hoogendoorn

"Marvin, bedankt voor je begeleiding de afgelopen 3 maanden!"

Laura Hoogendoorn
Amber van der Heijden

"Nu ik dit doel bereikt heb durf ik dan ook volmondig te zeggen dat ik trots ben op mezelf!"

Amber van der Heijden

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.